رئیس اتاق بازرگانی یزد مدیریت نامناسب برق و قوانین دست و پاگیر را مهم‌ترین موانع توسعه اقتصادی استان دانست.

یزد سخن؛ مجتبی دستمالچیان، رئیس اتاق بازرگانی یزد، در نشستی با خبرنگاران بر اهمیت نقش رسانه‌ها در انعکاس درست اخبار و مطالبه‌گری برای پیشرفت جامعه تأکید کرد. وی گفت:انتشار اخبار درست به پیشرفت کشور کمک می‌کند، درحالی که اخبار نادرست می‌تواند مانعی برای توسعه باشد.

چالش‌های اقتصادی پس از جنگ
دستمالچیان با اشاره به تأثیرات جنگ تحمیلی اخیر بر اقتصاد، از رکود بازار، بلاتکلیفی صنایع و مشکل در وصول چک‌ها خبر داد و گفت:۷۰ درصد چک‌ها برگشت خورده‌اند، اما خوشبختانه تعامل خوبی با بخش خصوصی داشته‌ایم و تعدیل نیروی چشمگیری صورت نگرفته است.

مشکلات انرژی و قطعی برق
وی قطعی‌های مکرر برق را یکی از اصلی‌ترین مشکلات صنایع استان دانست و افزود: واحدهای تولیدی به دلیل ناترازی برق و قطعی‌های بدون هماهنگی متحمل خسارات سنگینی شده‌اند.وی به ضعف مدیریت در حوزه انرژی اشاره کرد و خواستار رسیدگی فوری به این موضوع شد.همچنین مدیریت صنعتگران در رابطه با کنترل کمبود برق را خیلی خوب عنوان کرد.

تعاملات بین‌المللی و توسعه تجاری
رئیس اتاق بازرگانی یزد از صدور ۱۵۷۶ کارت بازرگانی در استان خبر داد و گفت: «۷۰ تا ۸۰ درصد فرآیند صدور کارت به صورت الکترونیکی و زیر نظر وزارت صمت انجام می‌شود. وی از برگزاری نشست‌های مشترک با اتاق‌های بازرگانی اصفهان، کرمان و البرز و همچنین پذیرش هیأت‌های تجاری مجارستان و افغانستان خبر داد، اما اعلام کرد که برنامه میزبانی از سفیر هند به دلیل جنگ تحمیلی به تعویق افتاده است.

راهکارهای پیشنهادی برای بهبود اقتصاد
دستمالچیان با اشاره به ضعف سیستم توزیع کالا و تفاوت فاحش قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده، خواستار همکاری اصناف و دولت برای رفع این مشکل شد. وی همچنین بر لزوم اصلاح سیاست‌های ارزی و قوانین بازگشت ارز تأکید کرد و گفت: «این قوانین باعث ایجاد موانع در صادرات شده است.

برنامه‌های آموزشی و توسعه‌ای
رئیس اتاق بازرگانی یزد از برگزاری ۱۶ دوره آموزشی و برنامه‌ریزی برای دوره «خبرنگار اقتصادی» ویژه رسانه‌ها در شهریور ماه خبر داد. همچنین، دوره «تاجر کوچک» برای کودکان ۹ تا ۱۲ سال برای آشنایی با مشاغل مختلف بار دیگر برگزار خواهد شد.

در پایان، دستمالچیان با اشاره به تشکیل اتاق فکر توسعه استان و بررسی سه سند سیاستی، ابراز امیدواری کرد که با همکاری رسانه‌ها و مسئولان، چالش‌های اقتصادی استان به زودی مرتفع شود.

رئیس اتاق بازرگانی یزد، در ادامه سخنان خود در نشست خبری، به چالش‌های اساسی توسعه اقتصادی استان اشاره کرد و گفت: متأسفانه توسعه استان تاکنون آن‌گونه که باید به نفع یزد نبوده است.

صادرات یزد؛ وابسته به مواد اولیه و خام
وی عمده صادرات استان را شامل مواد اولیه و خام معدنی عنوان کرد و افزود: کاشی و سرامیک، محصولات کشاورزی و مواد معدنی به ترتیب اصلی‌ترین کالاهای صادراتی یزد هستند.

قوانین ارزی؛ مانع جدی صادرات
رئیس اتاق بازرگانی یزد، سیاست‌های ارزی کشور را یکی از بزرگ‌ترین موانع توسعه صادرات دانست و گفت:قوانینی مانند بازگشت ارز، به ویژه برای واحدهای صنعتی بخش خصوصی مشکل‌ساز شده و فعالیت بازرگانان را با اختلال مواجه کرده است.» وی ابراز امیدواری کرد که با پیگیری‌های مستمر، دولت برای رفع این موانع چاره‌اندیشی کند.

اختلاف فاحش قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده؛ نتیجه سیستم ناکارآمد توزیع
دستمالچیان در ادامه به معضل گرانی و شکاف قیمتی بین تولید و مصرف اشاره کرد و گفت:سیستم توزیع کالا در کشور دچار مشکل است و این امر باعث تفاوت غیرمنطقی بین قیمت تمام‌شده کالاها و قیمت بازار شده است. وی خواستار همکاری اصناف و دولت برای ساماندهی نظام توزیع شد.