یزدسخن؛ مدیرکل ثبت احوال استان یزد از لزوم ثبت تغییر نشانی ایرانیان به منظور ثبت و شناسایی میزان مهاجرت خبر داد .
بر اساس گزارش روابط عمومی ثبت احوال استان یزد ، محمدعلی مکرمی با اشاره به فرارسیدن سومی دی ماه ، روز ثبت احوال اظهار داشت : در تقویم روز سوم دی ماه همزمان با سالروز تاسیس سازمان ثبت احوال کشور روز ثبت احوال نامگذاری شده که امسال یکصد و چهارمین سالروز تاسیس این سازمان را با شعار ” سازمان ثبت احوال ؛ امین مردم ، پاسدار هویت ملی ” گرامی می داریم .
وی افزود : سازمان ثبت احوال از معدود دستگاه هایی می باشد که با بیش از یکصد سال فعالیت همه آحاد جامعه با آن در ارتباط بوده و خدمات گوناگونی به طور مستقیم و غیر مستقیم از ثبت احوال دریافت می کنند .
مکرمی اظهار کرد:حرکت به سمت هوشمندسازی مهمترین اولویت سازمان ثبت احوال کشور است . ارتباط تنگاتنگ با شهروندان موجب بهبود ارائه خدمات به آنها خواهد شد چراکه در این راستا نیازسنجی صورت گرفته و خدمات جامع تر در اختیار مردم قرار میگیرد. تحقق نظام هویتی هوشمند و تمام الکترونیک و ارتقا سطح سازمان در کشور هدف اصلی ماست که این امر با همت، تلاش، همیاری و همکاری تمامی کارکنان سازمان محقق خواهد شد.
مدیر کل ثبت احوال استان با اشاره به راه اندازی سامانه سهیم در ماه های گذشته در سازمان ثبت احوال کشور گفت : این سامانه که اخیرا رونمائی شده ۸ خدمت را از طریق درگاه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت احوال کشور ارائه می کند که در آینده این خدمات و کاربردها گسترده تر خواهد شد .خدماتی مانند تغییر نشانی، پیگیری و شکایت، درخواست صدور کارت هوشمند ملی، مدارک پیدا شده، گواهی تجرد، پایگاه خانواده و انتخاب نامه در این درگاه ارائه میشود، در آینده افزودن خدمات مربوط به خانواده تحت عنوان پایگاه خانوار در دستور کار قرار دارد تا یارانه و موارد قانونی مرتبط با خانوادهها از این طریق صورت گرفته و اطلاعات این درگاه منبع باشد. و هرگونه ویرایش و افزودن اطلاعات در این درگاه به صورت رایگان بوده و مردم میتوانند در کمترین زمان اطلاعات خود را ثبت کنند.
مکرمی ادامه داد: شهروندان از طریق این درگاه به روز شده و خدمات امن و راحت در اختیار آنها قرار خواهد گرفت، از اهداف راه اندازی این درگاه میتوان کاهش مراجعات، ارائه خدمات امن و راحت، تسریع در ارائه خدمات، افزایش کیفیت کمی و کیفی، ارائه خدمات گسترده به عموم مردم، ارائه خدمات به صورت غیرحضوری، سرعت در ارائه خدمات در کمترین زمان ممکن، تعامل بیشتر، افزایش امنیت در ارائه خدمات، کاهش هزینه و مقابله با مفاسد حضوری را نام برد.
مکرمی با تاکید بر ضرورت ثبت تغییر نشانی توسط ایرانیان اظهار کرد : مطابق قانون الزام اختصاص شماره ملی و کدپستی مصوب ۱۳۷۶ و آییننامه اجرایی آن و نیز مصوبه سال ۱۳۹۷ کارگروه اجرایی فناوری اطلاعات دولت، همه افراد مکلفند حداکثر ۲۰ روز بعد از جا بجایی چه اقامتگاه جدید آنان ملکی باشد، چه استیجاری، نشانی اقامتگاه جدید خود و اعضای خانواده را به سازمان ثبت احوال اعلام کنند.
وی درخصوص راههای ارتباطی برای اعلام نشانی تصریح کرد: تمام افراد به صورت رایگان نشانی جدید خود را در درگاه اینترنتی ncr.ir ثبت میکنند؛ این درگاه از طریق مرورگر تلفن همراه نیز در دسترس افراد است. محدودیت زمانی ندارد و در هر ساعت شبانه روز قابل مراجعه است.
تمامی خدماتدهندگان مکلف به استفاده از خدمت (سرویس) نشانی ثبتاحوال هستند، بنابراین آخرین نشانی افراد یعنی نشانی حال حاضری که در آن سکونت دارند و در پایگاه ثبتاحوال موجود است به عنوان نشانی افراد به خدمات دهندگان اعلام میشود.
Friday, 26 September , 2025